Steeds meer consumenten kiezen ervoor om online te winkelen, en dit heeft geleid tot een jaarlijkse stijging in de totale omzet van webshops. Volgens het CBS genereerden Nederlandse bedrijven in 2020 maar liefst 32 miljard euro aan online omzet. Deze groeiende populariteit van online winkelen maakt webshops echter ook aantrekkelijk voor cybercriminelen en fraudeurs. In 2021 werden er bijvoorbeeld 17.500 aangiftes gedaan bij de politie door slachtoffers van malafide webwinkels. Geschat wordt dat minstens 20% van de Nederlandse webshops onbetrouwbaar is.

Verschilende vormen van fraude

In veel gevallen betalen slachtoffers voor producten op een nepwebsite, waarna ze zowel hun geld als de beloofde artikelen nooit ontvangen. Maar er bestaan ook andere vormen van fraude. Zo kan het gebeuren dat u denkt een merkproduct te kopen, terwijl u uiteindelijk een namaakvariant ontvangt.

De groei van dropshipping speelt hierin een rol. Bij dropshipping plaatst u een bestelling bij een Nederlandse webshop, maar ontvangt u een pakketje vanuit bijvoorbeeld Azië. De webshop beheert zelf geen voorraad en stuurt uw bestelling direct door naar de leverancier. Hierdoor heeft de online winkelier het product vaak nooit zelf gezien of gecontroleerd op kwaliteit.

Herken een malafide webwinkel

Maar hoe kunt u bepalen of een webshop betrouwbaar is? Sommige nepwebwinkels zijn gemakkelijk te doorzien, maar er bestaan ook frauduleuze websites die zo professioneel zijn opgezet dat ze bijna niet van echte webshops te onderscheiden zijn. In dit artikel leert u hoe u nepwebwinkels tijdig kunt herkennen en wat u kunt doen als u toch slachtoffer bent geworden van online oplichting.

  1. Standaard ontwerp en taalfouten op de website.
  2. Hoge kortingen voor populaire producten.
  3. Vreemde of afwijkende domeinnaam.
  4. Geen veiligheidscertificaat (https).
  5. Geen Thuiswinkel Waarborg Keurmerk.
  6. Geen contactpagina.
  7. Geen reviews of slechte reviews.
  8. Alleen mogelijk om vooraf te betalen.
  9. De website is relatief nieuw.
  10. De webshop adverteert vooral via sociale media.

Wil u meer weten over nep-webshops en wat te doen als uw slachtoffer bent geworden van oplichting via een malafide webshop? Lees dan het uitgebreide artikel hier.