Wat vinden onze lezers van het magazine Rond uw Zorg en Welzijn, onze nieuwsbrief en ZilverSchild? Waar worden ze blij van, en waar is nog ruimte voor verbetering? In april 2025 deden 426 mensen mee aan ons tevredenheidsonderzoek. We zijn trots op de mooie resultaten – en dankbaar voor alle suggesties.

De waardering voor ons magazine is hoog. Meer dan 70% van de lezers geeft een 8 of hoger. Vooral de variatie in onderwerpen, de vormgeving en het informatiegehalte worden goed beoordeeld. De meeste lezers besteden tussen de 10 en 30 minuten aan het blad, waarbij de hoofdartikelen, de dossiers en de rubriek ‘Zorgcoach’ het meest in de smaak vallen. Toch is er ook feedback. Een aantal lezers vindt de teksten te lang, een kleiner deel mist herkenning, bijvoorbeeld bij jongere weduwen of mensen die nog niet gepensioneerd zijn. Ook werd vaker genoemd dat men het blad niet ontvangt. Hier gaan we uiteraard achteraan.

Onderwerpen die aanspreken – en missen

Lezers zijn vooral geïnteresseerd in thema’s als gezond leven, zelfstandig wonen, dementie en mantelzorg. Ook zingeving en eenzaamheid scoren hoog. Toch is er ook behoefte aan verdieping: meer over voeding, alternatieve geneeswijzen, de impact van medicijngebruik en verschillen tussen mannen en vrouwen in de zorg.

Nieuwsbrief: compact en gewaardeerd

Onze nieuwsbrief, die zes keer per jaar verschijnt, wordt goed gelezen. Ook hier geeft het merendeel een 7 of hoger. De afwisseling in onderwerpen en het informatieve karakter vallen in de smaak. Slechts een kleine groep zou de nieuwsbrief liever vaker ontvangen. Wel is er ruimte voor verbetering: meer verdieping, kortere teksten en soms een visuelere opmaak worden genoemd.

Print en online – goed duo!

We verwijzen in het magazine regelmatig naar onze website zilverschild.nl. 77% voelt zich uitgenodigd om daar verder te lezen. Respondenten lezen online door voor meer verdieping en specifiekere informatie. De mensen die dat niet doen, geeft aan bijvoorbeeld liever van papier te lezen. Een respondent: ‘De papieren versie geeft je een ‘thuis’ gevoel. Prettig vast te houden en te lezen, mede door de zeer goede artikelen.

Website: degelijk, maar nog niet bij iedereen bekend

Van de respondenten heeft 79% onze website weleens bezocht. De waardering ligt gemiddeld rond een 7, met positieve scores voor gebruiksvriendelijkheid en structuur. Toch zegt bijna een derde de zoekfunctie niet te gebruiken – vaak omdat de informatiebehoefte er niet is, of omdat men niet weet wat er te vinden is. Een logische conclusie: we mogen best wat zichtbaarder maken wat Zilverschild allemaal biedt.

Dienstverlening en voordelen: positief beoordeeld

Meer dan 80% van de respondenten is tevreden of zeer tevreden over de dienstverlening. De korting op de premie, de informatie over gezondheid en preventie, en het gevoel van betrokkenheid worden gewaardeerd. De enkele punten van kritiek betroffen de korting, het formaat van het magazine en persoonlijke qua onderwerpen. 

Tot slot: wat nemen we mee?

We zijn blij met de positieve waardering – en we nemen de signalen serieus. Dat betekent onder andere:

  • Beter checken of iedereen het magazine ontvangt.
  • Zorgen voor meer herkenning en diversiteit in de verhalen.
  • Nog duidelijker communiceren over de voordelen van Zilverschild.
  • Extra aandacht voor toegankelijke digitale informatie, zonder papier uit het oog te verliezen.

Heeft u de enquete nog niet gedaan, dat kan nog wel. Doe de enquete via deze link.

Samen blijven we verbeteren.