Veel ouderen slapen slechter dan vroeger. Met het stijgen van onze leeftijd verandert namelijk ons slaappatroon. Vervelend, maar vooral ook vermoeiend. Het goede nieuws is wel dat u er in veel gevallen zelf iets aan kunt doen.

 

Slaaponderzoekers zijn het erover eens: een goede nachtrust is essentieel voor de gezondheid. Toch zijn we niet allemaal van die goede slapers. Ongeveer een derde van de Nederlanders heeft last van slaapproblemen. Onder deze groep veel ouderen. Bij 75-plussers ligt het percentage slechte slapers rond de 26%. Dit ligt in veel gevallen aan het ouder worden zelf. Met het stijgen van de leeftijd valt u namelijk minder gemakkelijk in slaap en slaapt u minder diep. Omdat u lichter slaapt, wordt u ’s nachts vaker wakker. Ook verandert het ritme van het slapen en wakker zijn. Ouderen krijgen eerder op de avond behoefte om naar bed te gaan en worden daarom ook vaak eerder wakker.

 

Niet doen: slaappillen slikken

Moeilijk in slaap komen, ’s nachts lang wakker liggen, ’s ochtends te vroeg wakker worden en overdag slaperig zijn. Stuk voor stuk voorbeelden van slapeloosheid. Toch blijkt uit een slaaponderzoek dat slechts weinig mensen maatregelen nemen voor een betere nachtrust. En dat terwijl u in veel gevallen een goede nachtrust zelf in de hand heeft. Het gebruik van slaapmiddelen is daar overigens niet één van. Sterker nog ze kunnen slaapproblemen verergeren als u er weer mee stopt. Slaappillen lijken ideaal, maar ze hebben veel nadelen en risico’s. Vermijd daarom het gebruik van slaappillen zoveel mogelijk.

 

Wel doen: meld u aan voor de Beter Slapen update

Wat kunt u dan wel doen voor een betere nachtrust? Drink ’s avonds geen cafeïne meer, minder met alcohol, zorg dat er minstens drie uur tussen de avondmaaltijd en het tijdstip van naar bed gaan zit en ga op een vaste tijd slapen. Wat u ook kunt doen is u opgeven voor de Beter Slapen update van Zilveren Kruis. Meld u gratis aan en ontvang iedere week een mail met praktische tips en inspiratie zoals herkenbare verhalen van slechte slapers over hoe zij hun nachtrust verbeterden. Sluit uw ogen dus niet voor een slechte nachtrust, maar ga in kleine stappen aan de slag om weer beter te slapen.