Om de zorg toegankelijk en betaalbaar te houden wordt digitalisering steeds belangrijker. E-health-toepassingen dragen bij aan preventie, het krijgen van de juiste zorg en een betere communicatie tussen zorgverlener en patiënt. Maar wat kunt u hier in de praktijk mee?

De introductie van nieuwe e-health-toepassingen is mede door corona in een stroomversnelling gekomen. De periode waarin noodgedwongen veel zorg op afstand werd geleverd, was een vruchtbare voedingsbodem voor nieuwe digitale toepassingen. Er gebeurt veel op het gebied van digitalisering, maar grofweg onderscheiden we vier hoofdthema’s: Digitaal Contact & Consult (DCC), Digital Healthcare Platforms (DHP), Remote Patiënt Monitoring (RPM) en Klinische Beslisondersteuning (KBO).

 

Innovatieve voorbeelden van e-health in de praktijk

 

Digitale oplossingen voor online bereikbaarheid

  • Flexdokters is een app waarmee patiënten zelf hun afspraak kunnen inplannen en direct met de dokter kunnen appen of bellen. Ook is het mogelijk om foto’s te uploaden zodat de huisarts meteen kan zien waar het om gaat. Volgens de makers kunnen huisartsen de redelijk eenvoudige medische vragen meteen beantwoorden en dat scheelt veel fysieke consulten. De huisarts heeft dankzij de inzet van de app meer tijd voor patiënten en patiëntcontact. Door alles achter de schermen digitaal en geautomatiseerd in te richten, kunnen de dokters daar al het werk zelf doen. En dat verstevigt de band met de patiënt.
  • EasyFysio biedt online fysiotherapie aan wie dat nodig heeft. Het werkt eenvoudig: wie een vragenlijst invult ontvangt meteen advies. Het advies kan bestaan uit oefeningen, een online videoconsult of een uitnodiging voor het fysiek spreekuur.

 

Op een veilige manier gegevens en kennis uitwisselen

  • Quin maakt digitale zorgverlening mogelijk. Ze integreren het volledige zorgpad: vanaf klacht tot diagnose- en indicatiestelling tot behandeling en follow-up. Gebruikers krijgen via de symptoomchecker in de Quin-app rondom de klok een betrouwbaar en persoonlijk medisch advies over hun gezondheidsklachten en ze krijgen direct antwoord op de vraag of ze daarvoor naar de huisarts moeten. Hierbij maakt Quin gebruik van een zeer uitgebreide database met medische gegevens waaruit ze met behulp van kunstmatige intelligentie op het juiste moment de juiste inzichten kunnen halen.
  • Gezondheidsmeter is een ander mooi voorbeeld. Deze zogeheten PGO (persoonlijke gezondheidsomgeving) bundelt een groot aantal digitale diensten zoals eConsult, beeldbellen, eAfspraak en e-coaching voor gezondheid en (chronische) aandoeningen. Ook kunnen gebruikers meerdere zorgverleners toegang geven tot hun PGO en kunnen ze via het dashboard contact maken met Elektronische Patiëntendossiers, andere webportals en (gezondheids)apps.

 

Monitoren op afstand

  • Hartwacht is een app van Cardiologie Centra Nederland. Patiënten meten thuis hun bloeddruk, gewicht, hartslag en/of hartritme. De app stuurt de meetwaarden door aan Cardiologie Centra Nederland. Daar kijkt het HartWacht team – met ervaren verpleegkundigen en cardiologen – op afstand naar de metingen.
  • FibriCheck is een app die via de smartphone hartritme en hartslag meet. De resultaten kunt u delen met de zorgverlener. Bij afwijkende waarden ondernemen ze direct actie.
  • Thuismeten is een app die het patiënten gemakkelijk maakt. Als het tijd is voor een meting of educatieve les geeft de app een seintje. Vrijwel alle meetapparatuur die de patiënt in huis heeft, verbindt draadloos met de app. Met één klik kan de patiënt metingen versturen, terugzien in simpele grafieken of informatie lezen over zijn of haar aandoening.

 

Betere keuzes over een behandeling op basis van data

  • Skinvision is een huidkanker-detectie app die op basis van een database met meer dan 3.000.000 foto’s van huidplekken en gevallen van huidkanker advies geeft.
  • Klinische Beslisondersteuning is ook nodig wanneer er veel verschillende gegevens van invloed zijn op de te nemen beslissingen, zoals bij spoedeisende hulp. In noodgevallen bellen mensen met de huisarts of spoedeisende hulp, waar medewerkers aan de telefoon de ernst van de situatie moeten inschatten. Pacmed maakt software die deze zogeheten triagisten helpt om de juiste inschatting te maken. Hierdoor voorkom je dat mensen onnodig of met onnodige spoed naar de huisartsenpost komen. Daarnaast helpt de software om patiënten die anders niet of met te weinig spoed gezien zouden worden eerder en beter te identificeren. Dit maakt de acute zorg efficiënter en veiliger.