Mailen of videobellen met de huisarts wordt steeds populairder. Door corona is het aantal online consulten nog meer toegenomen. Dat ziet ook huisarts Bart Timmers, een voorloper én -vechter. We vroegen hem naar zijn ervaringen. “Ik had tien keer zoveel e-consulten dan mijn collega-artsen”.

 

Misschien wel een goede eerste vraag: wat is een e-consult precies?
“Daar is inderdaad veel verwarring over. Het e-consult is eigenlijk een tekstbericht, een soort e-mail dus. Een of twee keer heen en weer mailen. Ik ben daar bijna 25 jaar geleden mee begonnen door mijn e-mailadres op de website te zetten, maar dat bleek niet veilig genoeg en onhandig bovendien. Nu gaat het om beveiligde berichten.”

 

Wat zijn de voordelen wat u betreft?
“We kunnen makkelijker meer zorg bieden en eenduidigere of simpelere vraagstukken beantwoorden. Daardoor houden we tijd over voor complexere zaken. Het is voor de patiënt gemakkelijk, want zij of hij hoeft niet naar de dokter toe. Laatst nog was een moeder met haar kind op vakantie. Het kind werd ziek, dus ze vond het fijn om even contact met me op te nemen. Of een monteur die tijdelijk in België werkt: die kan niet even op het spreekuur komen.”

 

“Door corona is mijn eigen e-consult echt geëxplodeerd”

 

U vertelde dat u er 25 jaar terug mee bent begonnen?
“Ik was direct overtuigd van de mogelijkheden. Ik heb het ook zien veranderen – verbeteren moet ik zeggen. Het is een soort chatten, hoewel we natuurlijk proberen te voorkomen dat we te veel over-en-weer chatten. Dan kunnen we beter even videobellen, want dat doen we ook steeds meer. Dat is meer een gewoon consult, maar dan op afstand. Je kunt weliswaar beperkt fysiek onderzoek doen, maar verder is het een uitstekende toevoeging.”

 

Steeds meer zegt u: hoeveel meer?
“Dat is echt vergelijkbaar met de beginfase van het e-consult. Soms twee of drie patiënten per dag, maar er zijn ook dagen dat ik met niemand videobel. Het moet nog groeien en dat gebeurt ook, denk ik. Ik zie ruimte voor tien à vijftien beeldconsulten per dag.”

 

Dat heeft dus tijd nodig…
“Absoluut, maar het gaat er ook om wat wij zelf doen als huisartsen en zorgverleners. We moeten zelf actief meedenken wanneer we beeldbellen kunnen inzetten en hoe we dat onderdeel maken van onze werkwijze. Toen het e-consult opkwam had ik er tien keer zoveel als de andere huisartsen in de praktijk. Tien! Waarom? Omdat ik het stimuleerde en de anderen het juist iets meer gedoe vonden.”

 

Zijn huisartsen over het algemeen ietwat conservatiever?
“Dat is wel de aard van onze beroepsgroep. Dat heeft ook goede kanten hoor, maar soms denk ik ook: we mogen meer experimenteren en durven. Niets wat je nieuw ontwikkelt, werkt meteen goed. Alles heeft bijwerkingen. Ik had een collega die zenuwachtig werd van binnenkomende mail midden in de nacht. Wat moet ik daar mee, Bart? Het antwoord is vrij simpel: niks, haha. Het geluid uitzetten. Duidelijke spelregels zijn belangrijk: ik beantwoord berichten binnen 24 uur op werkdagen. Veel huisartsen hikken een beetje op tegen de leercurve.”

 

Moeten huisartsen meer inzetten op het e-consult?
“Dat is niet aan mij om te zeggen. Ik ben enthousiast, dat is duidelijk. Maar ik verbaas me ook wel over dingen. Het e-consult komt bijvoorbeeld onvoldoende terug in de opleiding. Het wordt gezien als iets dat je erbij kan doen, ernaast, eventueel. Maar je kunt als huisarts in opleiding toch ook niet zeggen: ‘Antibiotica, daar kan ikzelf niet zoveel mee…’. E-health is een onderdeel van de maatschappij én dus de zorg geworden.”

 

Waarom bent u zo enthousiast?
“Ik vind het ongelooflijk handig om de uitslagen van een bloedonderzoek per bericht naar mijn patiënten te sturen. Ja, het kost mij iets meer tijd, maar anders moet ik de resultaten alsnog optypen en dan belt de assistente met de patiënt om het verhaal over te brengen. Nu heeft de patiënt rechtstreeks contact met de dokter, en andersom natuurlijk.”

 

Hoe reageren uw patiënten?
“Bijna alle patiënten reageren óók enthousiast. Wat is het eigenlijk handig, zeggen ze, ook ouderen hoor. Natuurlijk zijn er ook mensen die er niet zoveel mee hebben, maar ik durf te zeggen dat 90% heel tevreden is.”

 

Heeft corona deze ontwikkelingen versneld?
“Door corona is mijn eigen e-consult echt geëxplodeerd. Toen ik met het online consult begon kreeg ik twee mailtjes per week. Tegenwoordig zijn dat er soms wel twintig… per dag. Het worden er alleen maar meer door corona.”

 

Is een e-consult niet onpersoonlijker dan een bezoek aan of van de huisarts?
“Ik hielp laatst een vrouw van ver in de tachtig. Echt zo’n gezellige oude dame. Ze had via thuiszorg een tablet waarmee ze eenvoudig kon beeldbellen. ‘Goh, dokter, het is net alsof u hier zelf bent,’ zei ze na afloop van het consult tegen me. Ik dacht: dan doe ik het goed! Begrijp me niet verkeerd: ik doe graag visites. Dat vind ik fantastisch. Echt. Maar als ik een aantal daarvan kan vervangen door beeld te bellen, dan is dat voor iedereen goed. We moeten tegenwoordig zuinig zijn op onze tijd. Ik ervaar dagelijks de gevolgen van de personeelstekorten in de zorg. Het gaat steeds meer schuren. Elk jaar zijn er meer ouderen die om zorg vragen en steeds minder zorgmedewerkers om die zorg te verlenen. De digitale middelen dragen bij aan een betere ervaring. Ik kan er beter door huisdokteren.”

 

Huisdokteren: een mooi werkwoord.
“Het is de kern waar het allemaal om draait. Een zo goed mogelijke huisdokter zijn. Daar ligt mijn passie.”