Fit de dag beginnen

In Rond uw Zorg en Welzijn 1-2019, kunt u lezen hoe u het beste en lekkerste slaapt, zodat u zich overdag lekker voelt en fit bent. Hierbij nog wat aanvullende tips.

1. Bewegen overdag is goed. Beweeg ook vroeg in de avond
Beweeg niet alleen overdag – liefst in de buitenlucht – maar doe dat, als het kan, ook vroeg in de avond. Bewegen helpt om lichamelijk moe te worden.

2. Blijf niet te lang in bed als u niet kunt slapen
Uw bed blijft zo verbonden met slapen en niet met wakker liggen. U kunt beter in een andere kamer iets leuks doen en pas weer terug naar bed gaan als u zich slaperig voelt.

3. Medicijnen
Gebuikt u meerdere medicijnen? De combinatie van geneesmiddelen, evenals hun bijwerkingen, kunnen de slaap schaden. Uw arts kan mogelijk uw medicijnen aanpassen om de slaap te verbeteren.

4. Wat als u na het ’s nachts even wakker worden, niet snel weer in slaap valt?
Naarmate u ouder wordt, is het normaal om ’s nachts vaker wakker te worden. Raak daarvan niet in de stress. Als u in uw gedachten benadrukt dat u niet weer kunt inslapen, moedigt u uw lichaam aan om wakker te blijven. Blijf rustig en concentreer u op uw lichamelijke gevoelens.

5. Balans in drinken
Zorg ervoor dat u voldoende hebt gedronken om geen dorst te krijgen in de nacht, maar drink niet zoveel dat u er ’s nachts uit moet. Want het kan zijn dat u na uw nachtelijke plasje niet zo snel meer in slaap valt.

6. Valeriaan voor als u echt slaapproblemen hebt
De werkzaamheid is niet bewezen, maar valeriaan is een kruidenmiddel met een rustgevende werking. Verkrijgbaar als thee, tabletten of druppels. Het wordt gebruikt bij nervositeit en slapeloosheid. Het is ’t proberen waard.

7. Last van slaapapneu?
Stokt regelmatig uw adem tijdens het slapen? Dan hebt u hoogstwaarschijnlijk last van slaapapneu. Ga naar uw huisarts: er zijn therapieën die slaapapneu tegen gaan.

 

Terug naar Nieuws