Voorkom zelf ongelukken

We blijven tot op hoge leeftijd actief en zo lang mogelijk zelfstandig wonen. Daarmee lopen we ook kans op ongelukjes, want ons lijf wordt toch wat strammer, de botten brozer en ons reactievermogen minder… Hoe voorkomt u dat u geveld wordt?

Een ongelukje is snel gebeurd. Een uitglijder over een tapijtje of gladde badkamervloer, een val van de ladder, rookschade door een vergeten pannetje op het vuur, een val van de fiets, bijwerkingen doordat u even in de war was met de medicijnen… Helaas kan een ongelukje wel verstrekkende gevolgen hebben. Een gebroken heup of uitgebrande keuken is geen sinecure. Daarom is het verstandig, juist als het lijf wat strammer wordt en u merkt dat uw reactievermogen minder wordt of dat u soms dingen vergeet, tijdig voorzorgsmaatregelen te nemen om de kans op ongelukken te verminderen. We kunnen onmogelijk alle gevaren en preventieve maatregelen benoemen. Maar we willen u wel inspireren om zelf – vaak eenvoudige – maatregelen te nemen.

Letsel in en om het huis

  • Sportblessures
    Nederland telt ruim 2,3 miljoen sporters van 55 jaar of ouder. Zij krijgen jaarlijks 300.000 sportblessures
  • Valongevallen
    zijn de meest voorkomende oorzaak van letsel door een ongeval bij ouderen
  • Dodelijk
    Het aantal dodelijke valongevallen bij 65-plussers is in de periode 2007-2012 gestegen met 40%
  • Spoedeisend
    Spoedeisende hulp-behandelingen bij valongevallen onder 65-plussers: 84.000. Prognose 2030: 140.000
  • Fietsen
    86.000 55-plussers lopen jaarlijks letsel op tijdens het fietsen

 

Preventie binnenshuis en buitenshuis

Klik op de afbeelding (opent de pdf)

Preventie