Voedingstips

 

Eet u te veel?

http://www.voedingscentrum.nl/nl/schijf-van-vijf/eet-niet-teveel-en-beweeg/hoe-eet-ik-niet-te-veel.aspx

 

Jonge senior

Eet voldoende groente en fruit, volkoren brood, vette vis en niet te veel zout. Als u minder actief wordt: matig suiker en zoetwaar.

 

Ouder dan 75 jaar

Blijf voldoende en gevarieerd eten, zodat u niet ondervoed raakt. Eet echt uw bord leeg. Ga zoveel mogelijk naar buiten, dat bevordert de eetlust.

 

Zitten in blik- en diepvriesgroente voldoende goede voedingsstoffen?

Kijk op:   http://www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/gezonde-voeding-en-voedingsstoffen/is-verse-groente-gezonder-dan-groente-uit-pot-of-blik-.aspx

 

Vitamine D

159379881Vitamine D krijgen we vaak te weinig binnen. Bent u 70 jaar of ouder? Dan is het verstandig om dagelijks 20 microgram vitamine D te slikken. Vrouwen tussen 50 en 70 krijgen het advies om een supplement van 10 microgram per dag te gebruiken.

 

Hoeveel is 200 gram groente?

Eén opscheplepel gekookte groente is ongeveer 50 gram. Vier opscheplepels is dus 200 gram. Van groente die veel slinkt bij het koken, zoals andijvie en spinazie, hebt u rauw de dubbele hoeveelheid nodig.

 

Wat is gezonde voeding?

Over veel zaken is overeenstemming, over andere zaken verschillen wetenschappers en andere autoriteiten op voedinggebied nogal eens van mening met elkaar. Daarnaast komen er geregeld nieuwe inzichten bij. Het Voedingscentrum gaat uit van de bekende Schijf van Vijf. Maar het verwerkt ook nieuwe wetenschappelijke inzichten in de Schijf.

 

Groente en fruit

volkorenbroodVoldoende groente en fruit eten is belangrijk omdat ze ons lichaam veel belangrijke voedingsstoffen leveren, zoals vitamine C, caroteen, foliumzuur, ijzer, chroom, magnesium en kalium. Stoffen die ons lichaam nodig heeft om te kunnen functioneren. Groente en fruit bevatten ook veel voedingsvezels die een positief effect hebben op de werking van de darmen, handhaving van de bloedsuikerspiegel en op de verzadiging – positief bij het voorkomen van overgewicht.