De Voedselzandloper

De Belgische arts en wetenschapsjournalist Kris Verburgh publiceerde onlangs het boek De Voedselzandloper. Daarin beveelt hij een radicaal andere manier van eten aan. Zijn denkwijze heeft de afgelopen maanden veel discussies opgeleverd tussen voor- en tegenstanders.

90690198Verburgh: “Ik heb De voedselzandloper geschreven vanuit het idee dat wanneer je gezond wilt leven en het risico op verouderingsziekten wilt verminderen, je een gezonde voedingsmethode moet hebben voor het hele leven. De drie leidende principes van de voedselzandloper zijn: 1. Snelle suikers zijn zeer ongezond, 2. Kijk uit met proteïnen (eiwitten) en 3. (goede) vetten zijn gezonder dan gedacht. Een eenvoudige manier om die principes in je voedingspatroon op te nemen, is: minder zetmeel eten – brood, pasta, rijst en aardappelen – want dat zet zich om in suikers, minder rood vlees en meer gezonde vetten.”

 

Suikers zijn het probleem

“Vetten zijn de laatste 50 jaar als DE boosdoeners bestempeld voor bijvoorbeeld hart- en vaatziekten. Maar dat is maar één kant van het verhaal, want er zijn ook goede vetten, in bijvoorbeeld vette vis en walnoten. Daarnaast zijn we steeds minder vet gaan eten en toch groeit het aantal diabetesgevallen en hartaanvallen. Suikers zijn een veel groter probleem voor onze gezondheid. Dat zijn de echte boosdoeners, omdat suikerpieken in het lichaam verouderingspieken veroorzaken, waardoor het verouderingsproces versneld plaatsvindt. Niet voor niets plaatst de Universiteit van Harvard bijvoorbeeld aardappelen in de verboden top van hun voedseldriehoek.”

Verburgh stelt nadrukkelijk dat hij niets wil verbieden. Alles staat en valt bij hoeveelheden. “Te veel rood vlees verhoogt het risico op diabetes en kanker. Vervang rood vlees zoveel mogelijk door bijvoorbeeld kip of kalkoen.”

 

Veerkracht van ons lichaam

Verburgh vindt dat veel voedseladviezen die afkomstig zijn van overheidsorganen, veel gezonder zouden kunnen zijn. “De overheidsadviezen zijn niet gebaseerd op echte wetenschap, maar op consensuswetenschap. Ze zijn oververeenvoudigd en een compromis naar de bevolking en voedingsindustrie toe. Als arts vind ik het erg als een diabetespatiënt daardoor het advies krijgt veel volkoren brood te eten. Hij heeft ’t recht om het juiste verhaal te horen.”

Is het nuttig om op oudere leeftijd over te stappen op een gezondere manier van eten? “Ja. Studies hebben aangetoond dat ons lichaam veerkrachtig is. We dachten altijd dat iemand met diabetes altijd een diabetespatiënt zou zijn. Maar het is aangetoond dat diabetes omkeerbaar is als je een streng dieet aanhoudt, waarin geen plaats meer is voor brood, maar wel veel groente en fruit. De kracht van voeding is enorm. Als u uw lichaam vanaf nu goed gaat onderhouden, wordt het veel gezonder. U plukt daar echt de vruchten van. U moet het wel blijven volhouden, het is geen dieet voor een week.”

 

Goede alternatieven

159379881Hoe kun je op eenvoudige manier aanbevelingen uit De Voedselzandloper volgen? “Zoek goede alternatieven. Die geef ik in mijn boek. Laat ’s ochtends eens het brood staan. Je kunt ontbijten met havermoutpap, fruit, goede zwarte chocolade en walnoten. Tijdens het middageten kun je aardappelen, pasta of rijst vervangen door peulvruchten, paddenstoelen of een extra portie groente. Eet ’s avonds geen zware maaltijd. Want meestal ben je ’s avonds redelijk inactief en dan veroorzaakt een zware avondmaaltijd een insulinepiek. Eet net als ’s middags, of maak een dikke soep of koude schotel. Houd de vuistregel aan: eet ’s ochtends als een koning, ’s middags als een prins en ’s avonds als een bedelaar.

Drink weinig of geen frisdranken, vervang frisdranken door water dat u op smaak brengt met munt of citroen, of drink thee. Maak als tussendoortje een groente- en fruitsmoothie met de blender, die zit barstensvol goede stoffen. Of eet eens wat walnoten of echte zwarte chocolade.”

 

Inzicht

Eet u zelf volgens uw principes? “Zeker en vast. Maar iedereen kan kiezen hoe ver hij of zij daarin wil gaan. Ook ik eet soms een bord pasta als ik bij vrienden eet, maar 80% van de tijd eet ik gezond. Ik wil niets verbieden, ik wil met De Voedselzandloper mensen inzicht geven hoe voeding werkt.”