Bewegen? Zo kan het ook!

Bewegen is goed voor iedereen. Die boodschap kan iedereen dromen. Maar soms wil je weleens wat anders. 8 tips en meer om bewegen nog leuker te maken!

 

schoenen1. Wandelen+

Wandelen is wandelen toch? Nee hoor. U kunt op heel verschillende manieren wandelen.

Wandelen met verhalen van de boswachter
De Natuurmonumenten-app (bestemd voor de smartphone) verlevendigt ca. 200 routes met markante routepunten, audioverhalen van boswachters, weergave van routepunten in audio, tekst en foto’s. Download de gratis app voor Android of iPhone via www.natuurmonumenten.nl/routeapp.

Nog meer leuke wandelingen…
Op een site waarop u de Top 10 van wandelapps kunt vinden. De site beschrijft hoe u de apps kunt installeren en hoe de wandelapps werken. Alleen al van de beschrijvingen bij de wandelingen krijg je zin om direct op pad te gaan. www.wandelnet.nl

Geen zin om alleen te wandelen?
Zoek een of meerdere wandelmaatjes. Kunt u die niet vinden in uw kennissenkring? Kijk eens op www.dewandeldate.nlwww.wandelenmetelkaar.nl of op www.wandelnet.nl.

7.599, 7.600, 7.601…
Heeft u soms geen zin in sporten of wandelen? Daag u zelf dan uit en maak een spel van uw dagelijkse bezigheden met een stappenteller. Veel stappentellers houden afstand, minuten en verbruikte calorieën bij. Kijk ter oriëntatie eens op www.stappentellerstore.nl

 

bel2. Fietsen+

Houdt fietsen fris en spannend.

Nieuwe routes
Dat kan via fietsknooppunten. U stelt via de website www.fietsknooppunten.nl uw route vast. U kunt eindeloos variëren en steeds weer nieuwe plekjes tegenkomen.

Harder!
Probeer eens tien minuten iets harder te fietsen dan u normaal doet. Goed voor uw conditie!

Maak het spannend: houd uw gegevens bij
Bijna alle smartphones hebben een GPS-functie. In combinatie met een app die voor alle smartphones geschikt is, verandert u uw smartphone snel in een fietscomputer. De meest gebruikte apps zijn Strava Cycling en Runkeeper. Ze meten onder andere op snelheid, tijdsduur, afgelegde afstand, verbruikte calorieën en hoogteverschillen.

 

3. Fithockey

Fithockey is bedoeld voor 50-plussers. Hockeyervaring is niet nodig en gezelligheid is belangrijk. Het wordt gespeeld op een deel van een kunstgrashockeyveld met veilige, zachte bouncesticks en een aangepaste bal. Veel hockeyverenigingen bieden Fithockey aan. Kijk eens op www.knhb.nl en zoek op Fithockey.

 

voetballen4. Wandelvoetbal

Voor de heren: u heeft lang seniorenvoetbal gespeeld maar u houdt nu het tempo niet meer bij? Dan kunt u toch in rustig tempo een balletje gaan trappen en uw doelpuntje maken bij wandelvoetbal voor senioren: rennen en slidings maken zijn verboden. Veel clubs hebben al een wandelteam. Hebt u er (weer) zin in? Richt een wandelteam op bij uw oude club of een club in de buurt! Op youtube kunt u tal van filmpjes vinden over wandelvoetbal.

 

5. Korfbalfit

Niet alleen korfbal, maar allerlei andere sportdisciplines worden aangeboden, afhankelijk van uw interesse. KorfbalFit is geschikt tot op hoge leeftijd. Informeer eens bij een korfbalclub in uw buurt.

 

wii6. Bewegingsgames

Makkelijker kan het niet: thuis bewegen met een sportgame, voor uw tv. Zeker wanneer u door ziekte of andere ongemakken niet makkelijk meer buiten komt. Er zijn talloze spellen op spelcomputers die u kunt installeren op tv. Twee voorbeelden:

WII Sports
via de spelcomputer van Wii Sports kunt u tennissen, bowlen, golfen en nog veel meer. Op www.nintendo.nl kunt u informatie vinden. Kijk vooral naar Wii Fit Plus. Hier draait het helemaal om het ‘in balans houden’ van uw lichamelijke gesteldheid.

Fietsgames
Voelt u zich op de fiets niet meer helemaal zeker? Als u een hometrainer heeft, kunt u ervoor een beeldscherm van Fietslabyrint installeren. U kunt dan – virtueel – fietstochten maken door prachtige landschappen of mooie steden. www.fietslabyrint.nl

 

bokhandschoenen7. Bokszaktraining?

Ja! Veel (kick)boksclubs hebben wekelijks een seniorenuurtje bokszaktraining. Een fantastische allroundtraining en u kunt in uw eigen tempo meedoen. Stoer! (lang niet gesport? Doe dan eerst een sportkeuring). Ga eens kijken bij een (kick)boksclub in uw buurt. Hebt u bij een andere sport een idee voor aangepaste senioren-beoefening? Ga naar een sportclub in uw buurt en vraag medewerking. Sportclubs doen graag iets extra voor senioren.

 

8. Bij u in de buurt

Zoek in uw buurt beweginginitiatieven. Argos Zorggroep organiseert bijvoorbeeld geregeld gezellige dansavonden voor senioren in onder meer Schiedam en Vlaardingen.

 

Weleens gedacht aan…

Badminton
Mede dankzij het lichte materiaal en het relatief kleine speelveld een ideale sport voor senioren.

Yoga
Bij yoga voert u bewegingen uit die goed zijn voor lichaam en geest. Yoga ontspant een maakt u fit. Iedereen kan yoga beoefenen, ook als u (ernstig) ziek bent of moeilijk beweegt. Er zijn veel verschillende vormen van yoga. In iedere stad en vrijwel ieder dorp kunt u een yogacursus volgen. Informeer eens of kijk eens op www.yogaonline.nl.

T’ai Chi
T’ai Chi komt oorspronkelijk van een Chinese vechtkunst, maar is nu een opeenvolging van rustige lichaamsoefeningen die goed zijn voor ontspanning en in balans brengen van lichaam en geest. T’ai chi kunt u tot op hoge leeftijd beoefenen. Meer informatie? In vrijwel elke stad kunt u t ‘ai chi-cursussen volgen. Kijk eens op internet of YouTube-filmpjes.

Dansen
Dansen is bewegen, maar vooral ook een gezellig sociaal gebeuren. Veel dansscholen organiseren avonden voor senioren, maar u kunt natuurlijk ook aansluiten bij de vaste lessen bij een dansschool in uw buurt.